Nasza strona wykorzystuje cookies ("ciasteczka")
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii by strona działała prawidłowo oraz w celach statystycznych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z niniejszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Higiena i ergonomia – to hasła przewodnie zdrowego spania:

Argumenty:

  • w ciągu życia spędzamy trzecią jego część w łóżku,
  • dwa razy w miesiącu „zmieniamy” skórę dając tym samym doskonałą pożywkę dla roztoczy i bakterii,
  • w ciągu nocy zmieniamy pozycję 30-40 razy i tracimy nawet pół litra potu – ile potu tracimy przez 1 rok? (do ok. 180 litrów!),
  • ponad połowa z nas cierpi na różnorodne bóle pleców, często wywołane wadami postawy (skolioza) lub uszkodzeniami kręgosłupa (np. dyskopatia)

Dobrze przespana noc to lepsze samopoczucie. Dobrze dobrany materac to zrelaksowane ciało.

Złe ułożenie podczas snu może prowadzić do bólu i ucisku kręgosłupa oraz do zaburzeń krążenia krwi: najlepszy materac to taki który zapewni śpiącej osobie właściwe podparcie kręgosłupa bez względu od pozycji, w której się ona znajduje (na boku, plecach lub brzuchu) i ochroni ją przed dyskomfortem ciągłej zmiany ułożenia ciała wynikającej z napięcia mięśni i niedokrwienia najbardziej wrażliwych części ciała (ręce i nogi w wyniku utrudnionego krążenia krwi w części ramiennej i w biodrach).

Ważne przy wyborze materaca są waga, wzrost, wiek, ew. schorzenia kręgosłupa oraz właściwości skóry śpiącego.

WAGA

Dotychczas twierdzono, że osoby ciężkie powinny stosować materace twarde a osoby lekkie materace miękkie – teza ta jest nieco przestarzała. Obecnie najlepszym miernikiem właściwego doboru materaca jest tzw. ergonomia spania: liczy się pozycja śpiącego oraz ułożenie jego kręgosłupa w danej pozycji.

Pozycja na boku:

Osoby leżące na boku powinny mieć tak zagłębione ramiona i biodra aby ich kręgosłup tworzył linię prostą

Pozycja na plecach:

Biodra powinny się na tyle zapaść w materac aby kręgosłup utworzył (patrząc z boku) linię krzywą przypominającą literę „S” – obrazuje to rysunek poniżej:

 

Sprawdzenie twardości materaca: jeżeli leżąc w pozycji na wznak możemy bez trudu wsunąć dłoń pod plecy na odcinku lędźwiowym kręgosłupa to oznacza to, że jest on zbyt twardy. W przypadku zbyt miękkiego materaca wsunięcie dłoni będzie bardzo trudne.

Jeśli materac będzie za miękki:

  • ciało zapadnie się w materacu a zmiana pozycji wymagać będzie wysiłku;
  • mięśnie będą pracować aby zrekompensować brak wsparcia kręgosłupa

Jeśli materac będzie za twardy:

  • krew nie będzie swobodnie krążyć w miejscach ucisku, co zmusi ciało do częstej zmiany pozycji;
  • mięśnie pleców i karku zamiast odpoczywać będą pracować aby utrzymać kręgosłup w linii;
  • po takiej pracowitej nocy trudno jest czuć się zrelaksowanym

Osobom ciężkim nie należy oferować cienkich materaców lateksowych ze względu na możliwość ucisku przez znajdujący się pod spodem stelaż. Dla tych osób najlepiej nadają się materace grubsze.

Odrębnym zagadnieniem jest użytkowanie jednego materaca przez dwie, różniące się znacznie wagą osoby. Rozwiązaniem może być użycie dwóch mniejszych, dobranych indywidualnie materacy, lub zastosowanie materaca o elastyczności punktowej. Materac o elastyczności płaszczyznowej (bonell) spowoduje "wpadanie" osoby lżejszej do zagłębienia utworzonego przez osobę cięższą - dlatego nie jest tu zalecany.

WZROST

Materac powinien być tak dobrany aby osoba śpiąca miała przynajmniej po dziesięć centymetrów zapasu z każdej strony: materac powinien być więc dłuższy o ok. 20 centymetrów od najwyższej śpiącej na nim osoby.

WIEK

Zagadnienie wieku jest szczególnie istotne w przypadku osób starszych. Mają one problemy z krążeniem oraz w wielu wypadkach spędzają bardzo wiele czasu w łóżku co może sprzyjać powstawaniu odleżyn. Dla tych osób zaleca się materace o elastyczności punktowej (kieszeniowe – osoby cięższe, lateksowe – osoby lżejsze, termoplastyczne – osoby z odleżynami).

Łatwym sposobem ostatecznego sprawdzenia, czy materac jest odpowiednio dobrany (po uprzednim stwierdzeniu właściwego ułożenia kręgosłupa!) jest zbadanie w pozycji na boku ucisku na dwie, osłonięte jedynie skórą kości: ramienną i biodrową. Jeżeli klient czuje wyraźny ucisk oznacza to, że materac jest jednak zbyt mało komfortowy. Można to wyeliminować oferując np. materac z grubszą warstwą wypełnienia pianką lub lateksem ) w przypadku materaców sprężynowych).
W przypadku materaców lateksowych i termoplastycznych należy sprawdzić ich grubość: przyczyną ucisku może być znajdujący się pod nimi, źle dobrany stelaż.

 

SCHORZENIA KRĘGOSŁUPA

Osobom z wadami postawy, np., skoliozą należy oferować materace „dopasowujące się” do ich sylwetki, czyli materace o doskonałej elastyczności punktowej (kieszeniowe, tzw. multipockett, lateksowe i przede wszystkim termoplastyczne). Osobom posiadającym tzw. „wypadający dysk” należy oferować materace, które zapewnią im dobre, stabilne podparcie – a więc raczej twardsze.

ELASTYCZNOŚĆ MATERACA

Materace dzielą się ze względu technologię wykonania (o tym później) oraz ze względu na rodzaj elastyczności, która wynika z zastosowanej technologii produkcji.

Materace typu bonell charakteryzują się elastycznością płaszczyznową. Oznacza to, że pod ciężarem śpiącej osoby odkształca się cała powierzchnia materaca w kierunku do najcięższego miejsca. Jest to bardzo istotny argument dla sprzedawcy: materace typu bonell są bardzo popularne i raczej najtańsze spośród innych oferowanych technologii – nie posiadają jednak ze względu na rodzaj elastyczności tak dobrych właściwości dopasowania się do krzywizn ciała jak materace o elastyczności punktowej.

Materace typu kieszeniowego, lateksowe oraz wykonane z pianek i materiałów termoplastycznych charakteryzują się elastycznością punktową. Wszystkie materace posiadające tą cechę są uznawane za wyroby lepiej dopasowujące się do kształtu naszego ciała niż materace typu bonell. W sprzedaży używa się jako argumentu pojęcia właściwości rehabilitacyjnych (lepiej podpierają = są zdrowe).

Oto rysunki obrazujące różnicę pomiędzy prezentowanymi elastycznościami:

elastyczność płaszczyznowa: elastyczność punktowa:

STREFY TWARDOŚCI

Rozwój technologii oraz dążenie do budowania coraz to lepiej dopasowanych materaców spowodowały wprowadzenie wyrobów posiadających różne strefy twardości.

Aby nasze ciało mogło być właściwie ułożone a kręgosłup mógł zachować swoją anatomiczną postawę wprowadzono podział materaca na strefy o różnej twardości, tak aby części, które potrzebują większego oparcia znajdowały się na twardszym podłoży a te, które muszą mieć wygodnie i miękko trafiły na podłoże bardziej komfortowe.

Materace dzielą się na 1-, 3-, 5- i 7-strefowe:
Materace 1-strefowe to takie, których budowa na całej długości jest identyczna.


Materace 3-strefowe:

Materace 5-strefowe:

Materace 7-strefowe:



Im więcej stref tym dokładniejsze dopasowanie i tym lepszy komfort spania
oraz lepsze właściwości rehabilitacyjne.